Acciughe in folgia di salvia

I dag känner jag för att delge er som läser på
min blogg ett gott recept på "ölvickning".
Detta recept gav min far till mig, första gången jag
efterfrågde om något gott till öl ca 1972.
Till denna utsökta rätt behövs föjande.
(2pers)

1,  1 burk med sardeller (6-10st raka sardeller typ Minerva, finns i välsorterade butiker)
2,  20 till 30  st stora salviablad.
3,  2,5 dl rapsolja (till fritering,tål hetta).
4,  2 ägg till paneringen.
5,  2 msk vanligt mjöl.
6,  3 dl ströbröd.
7. en 1 liters kastrull
8, 1 pkt tandpetare.
9,   Börja med att blanda ströbröd och mjöl på stor tallrik.
10, Tvätta alla salviabladen och badda dem torra med hushålspapper.
11, Strimmla alla sardellerna på längden så att det bilr dubbelt så många.
12, Vispa upp äggen till paneringen i en ganska stor skål.
13, Häll ojan i kastrullen.

Nu tar ni en "sardelllängan" och rullar in den i ett
salviablad och låser den med an avbruten tandpetare.
Gör så med alla "saedelllängderna och lägg på en tallrik.
När detta är klart tar man i tandpetaren och doppar "paketet"
i det uppvispade ägget och sedan i paneringen ,gör så med alla paketen.
(oljan som ligger i kastrullen bör vara frityrvarm vid det här laget)
Lägg nu ett par paket i taget i kastrullen och låt den frittera sig gyllenbruna
(typ färgen på fiskpinnar i övrigt ingen som helst likhet)
Ta upp dem efter hand som dom blir klara och låt paketen rinna av sig på hushållspapper.
När alla är paketerna är klara äter man och sköljer ner dessa med en öl efter egen smak.
Buon appetito.

Europeisk ansjovis
(Engraulis Encrasicolus)
http://www.fiskbasen.se/ansjovis.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback